Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” Dit zeg ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen (Mattheus 5, 43-44).
Vrede en veiligheid. Het was niet echt een onderwerp bij de verkiezingen maar nu dus wel.
Jezus roept niet op tot geweld, gebruikt geen geweld. Zijn ethiek is pacifistisch: geweldloosheid, zelfverloochening, vrede, recht en liefde.
Maar is dat vol te houden?
Wat moet de houding van de kerk zijn? Wat moet onze houding zijn als we worden geconfronteerd met oorlog, geweld, onveiligheid? Wat kunnen wij inbrengen vanuit ons geloof, onze inspiratie?
Ik herinner me de jaren ‘80 toen er in de kerk verschillende geluiden te horen waren over de plaatsing van kruisraketten, over kernwapens. De grootste demonstratie ooit werd georganiseerd door het Interkerkelijk Vredesberaad. Maar nu is het wel erg stil.
In de geschiedenis van de kerk, het Christendom is er veel over nagedacht. Door kerkvader Augustinus bijvoorbeeld. Die kwam tot zoiets als een theorie van de rechtvaardige oorlog. Of misschien beter een theorie over de vraag wanneer oorlog gerechtvaardigd is. Maar is er ook zoiets als een rechtvaardige vrede?
Klik hier om de uitzending te beluisteren op Radio Bloemendaal.
Foto: Jaap van Werkhoven,
Museum Voorlinden Wassenaar, Kaari Upson, The Larry Project