En het geschiedde in die dagen, dat er een bevel uitging vanwege keizer Augustus, dat het gehele rijk moest worden ingeschreven. Deze inschrijving had voor het eerst plaats, toen Quirinius het bewind over Syrië voerde. En zij gingen allen op reis om zich te laten inschrijven, ieder naar zijn eigen stad. (Lucas 2, 1-3) Breughel maakte een schilderij van het Kerstverhaal. De titel is ‘Volkstelling in Bethlehem’. Midden in zijn tijd (1566) plaats de schilder Jozef en Maria. Onopvallend komen Jozef en Maria het verhaal binnenrijden. Je moet goed kijken om ze te kunnen zien. Het kindje moet nog geboren worden. Maar je weet: er is geen plaats in de drukke herberg voor deze mensen. Zijn ze wel welkom? Geen plaats in de herberg. Het is een drama dat zich tot op vandaag herhaald. Het drama van vluchtelingen. Van mensen, volken, die niet welkom zijn. We leven in een wereld die voor ons steeds verder open gaat. Maar niet voor iedereen. Geen plaats in de herberg van het rijke westen. Dat drama geschiedde in de dagen van keizer Augustus. Het geschiedde in de dagen van Bruegel. Het geschiedt in onze dagen. Dat is de achtergrond van het Kerstverhaal. De vraag, de kritische vraag die het kerstverhaal aan ons stelt en die Breughel zo prachtig heeft verbeeld is dan ook: hoe welkom is Gód in onze wereld, in ons leven? Klik hier om de uitzending te beluisteren op Radio Bloemendaal. Afbeelding: Volkstelling te Bethlehem, Pieter Brueghel de Oude (1566) |
